THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, November 4, 2012

Yang Menjadikannya Besar

May Allah Save Our Brothers And Sisters In Syria [kredit]

Abad ke-21, menyaksikan berlaku salah faham yang dahsyat tentang dakwah. Dakwah difahami sebagai satu kewajipan yang bersifat terfokus kepada golongan tertentu, pada tempat tertentu dan pada subjek tertentu sahaja.

Dakwah seakan-akan telah diswastakan kepada golongan yang mengenakan kartu nama Ustaz, serban besar ulama, atau kitab tebal sang masyaikh. 

Dakwah ialah tugas semua orang, sekalipun kita masih jahil dan masih belum mampu beramal dengan ikhlas kerana pesan Rasulullah, "Anjurkanlah kebaikan sekalipun kamu masih belum mampu mengerjakannya dan cegahlah segala kemungkaran sekalipun kamu masih belum mampu meninggalkannya".

Ia adalah perkara-perkara yang kecil, yang lebih kecil daripada sekadar berkata-kata.

Kita perlu ingat satu perkara. Semua perkara yang besar-besar bermula dengan perkara yang kecil-kecil. Yang besar umpamanya ialah mengislamkan orang lain. Ini satu kebajikan yang besar kerana kata sang rasul, kalaulah kita boleh menjadi sebab orang lain mendapat hidayah maka itu adalah lebih baik daripada kita mendapat unta merah (yang rare dan sangat mahal).

Niatkan mahu berdakwah dalam muamalat harian kita bersama dengan sahabat kita, yang islam dan yang tak islam. Niatkan kita bersalaman masa bertemu sebagai dakwah. Niatkan kita makan, berbual, berjalan ke perpustakaan dan berbincang soal pelajaran sebagai satu dakwah. Niatkan juga setiap kali kita komen dan muat naik status terbaru di Facebook sebagai satu usaha dakwah juga.

Apa-apa sahaja yang kita rasakan kecil, tapi sebenarnya ia membentuk yang besar. Sepertimana bilangan umat islam yang kecil pada mulanya, tapi akhirnya besar. Tapi ia bermula dengan kualiti. Jika kita mampu menjadi umat islam yang berkualiti, sekalipun amaun kita kecil, kita akan memberi influence yang besar kepada golongan yang ramai.

Tetapi jika bilangan kita ramai tetapi kita tiada kualiti, maka kita tak akan mampu mahu mencuit hati-hati mereka untuk datang kepada agama aman ini.

Maka bila kita sudah niatkan segala bentuk muamalat (urusan) kita dengan orang lain sebagai dakwah, maka janganlah kotorkan dakwah kita dengan hati yang bersangka buruk dan membenci.

Rasulullah ialah pendakwah yang optimistik. Seharusnya kita juga begitu. 

Please work hard because Allah want to pay you with Jannah.

0 comments:

Post a Comment