THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, February 27, 2011

Kronologi Ringkas Sejarah Yahudi

Lampiran 1


1290 - Yahudi diusir dari Portugal.
1394 - Yahudi diusir oleh Perancis sebanyak dua kali.
1370 - Bangsa Yahudi diusir oleh Belgium.
1380 - Czekoslavakia bertindak menghalau Yahudi dari negara mereka , Itali.
1540 - Itali meneruskan penghambatan ke atas kaum Yahudi , kemudian mereka melarikan diri ke Jerman dan cuba menumpang di sana.
1540 - Yahudi diusir / dihalau dari Jerman sebanyak dua kali sehingga tercetusnya Perang Dunia Pertama.
1860 - Setiausaha Napolean III, Laharane,orang yang mula-mula nampak betapa perlunya didirikan negara Yahudi di Palestin dan juga perlunya memecahkan Empayar Othmaniah.
( Peristiwa Penguasaan Yahudi ke atas Palestin )
1880 - 1917 - Meletakkan batu asas pembinan daulah oleh Hertzel.
1880 - Bermula gerakan penghijrahan serta mengorganisasikan Yahudi dan menempatkan Yahudi di Palestin.
1897 - Hertzel memulakan harakah Zionis dimana matlamatnya untuk mengusai Palestin               serta membina kembali Haikal Sulaiman.
1901 - Hertzel menghantar utusan kepada Sultan Abdul Hamid ii menawarkan kepada Sultan 50 juta paun dengan syarat memberi izin kepada mereka mendirikan negara Yahudi di Palestin.
- Utusan Hertzel ialah, Khakhom Kurah Afendi , yahudi dari Salanoka.
1905 - Yahudi  mula merancang untuk menawan dunia khasnya negara-negara Arab.
1909 - Matalamat mereka tercapai . Surat perletakkan jawatan ke atas Sultan Abdul Hamid ii, dibawa oleh tiga orang. ( 2 Turki , seorang Yahudi.)
1912 -  Mereka berjaya menghapuskan larangan ke Palestin.
1914 - Berjaya menarik balik sekatan pemilikkan tanah di Palestin.
1916- Pembahagian negara selepas perang dunia kedua. Iraq dan Jordan diletak di bawah Britain. Syria dan Lubnan di bawah Perancis.
1917 - Perjanjian Balfore berjaya dimeterai.
1917 - 1947 - Penyebaran gerakkan kaumiah di negara-negara Arab.
- Mengukuhkan kedudukkan Britain di Palestin , sebelum diserahkan kepada Yahudi.
1917 - Tentera Britain memasuki Quds diketuai oleh Jeneral Allanby.
Awal 1918 - Britain menguasai seluruh Palestin sebagi memenuhi perjanjian Balfor juga kesan perjanjian SALKS dan BIKO diantara Britain dan Perancis.
1920- Britain mencadangkan agar tanah Palestin dibahagi dua antara Yahudi dan Arab . Cadangan ini diiktiraf oleh Liga-Liga Bangsa-Bangsa Bersatu.
1922 - Liga antarabangsa mengeluarkan qarar meletakkan Palestin di bawah penguasaan               Britain.
1924 - Khilafah Othmaniah berjaya mereka jatuhkan.
1947 -Britain menyerahkan masalah Palestin kepada PBB setelah "tugas" yang ditaklifkan selesai.
Nov,1947 - Mengeluarkan qarar pemecahan Palestin kepada dua :- Arab dan Yahudi.
1948 - Ketika PBB mengadakan perbincangan masalah Palestin, wakil Yahudi telah mengishtiharkan terdirinya negara Israel secara rasmi pada jam 10 p.m.
1948 - PBB mengeluarkan qarar gencatan senjata demi menyelamatkan Yahudi untuk tempoh sebulan.
- Di sini memberi peluang kepada Israel untuk melakukan perjanjian damai dengan negara-negara arab setelah ternyata kelemahan negara-negara arab.
Feb,1949 - Perjanjian dengan Mesir.
Mac,1949 - Perjanjian dengan Lubnan.
Apr,1949 - Perjanjian dengan Jordan.
Jul,1949 - Perjanjian dengan Syria.
1948 - Berjaya menguasai keseluruhan al-quds.
- Menguasai Palestin seluruhnya.
1948 - Keluasan Israel hanya 7993 batu per.
1963- Badan pejuang palestin (PLO) telah dibentuk.
1967 - Selepas perang keluasan Israel bertambah kepada 29000 batu per.Tentera Israel telah melancarkan serangan terhadap negara-negara Arab dan telah berjaya merampas Semenanjung Sinai,Tebing Barat, Jurussalam Timur dan Bukit Ghulam di Syria.

1967 - sekarang - ( Antara matlamat-matlamat yang digariskan dalam fatrah ini:- )
# Mengusai kawasan yang mereka sifatkan sebagai warisan datuk nenek mereka ( Israel Kubra )
# Menghapuskan al-aqsa dan qubbah sakhra untuk digantikan dengan Haikal Sulaiman.

Tindakkan yang telah mereka lancarkan untuk menghapuskannya:-
1948 - Memindahkan pusat pemerintahan mereka di quds.
1950 - Mengeluarkan undang-undang " amwal lil ghaibin " ( Qudama' ) tidak lagi punya hak.
1967- Menggabungkan Quds Timur yang berada di bawah jagaan Jordan ke dalam jajahannya.
Hujung 1967 - Melancarkan program al-Quds al-Kubra.
1969 - Usaha melenyapkan mercutanda Islam. Antaranya cubaan membakar dan menggali di bawahnya sedalam 40 kaki.
1973- Mesir dan Syria menawan balik dan berjaya menawan beberapa kawasan .
1977- Perjanjian Camp David berjaya ditandatangani antara Anuar Sadat dan Menahim Bighan , Sinai diserahkan kembali kepada Mesir.
1979 - Mahkamah mengeluarkan surat kebenaran kepada pihak tentera menggunakan kekerasan dan merampas tanah.
1979 - Knesst mengeluarkan qarar bahawa Quds Barat dan Timur akan disatukan menjadi pusat pemerintahan.
1984 - Sekumpulan Yahudi telah meletakkan bahan letupan seberat 120kg disamping    serangan terhadap orang yang sedang solat.
1986 - Bancian menunjukkan 35 mustautanat disekitar Quds.
1987- Gerakan Intifadhoh (HAMAS) dibentuk.
1993- Muktamar Salam ditandatangani bersetuju menyerahkan Giza dan Ariha serta membentuk kerajaan berasingan.
1995- Perjanjian Thoba ditandatangani, Nablous, Janin, Tolkrom, Kolkiliah dan Baitlahmun diserahkan (digabungkan dengan Ariha dan Giza).

Lampiran II
Protokol Yahudi
Protokol ini adalah hasil daripada perbincangan yang telah disepakati bersama oleh hukama'-hukama' Yahudi sepanjang persidangan mereka (sebanyak 23 muktamar). Bermula pada tahun 1897 sehingga 1951, muktamar yang terakhir telah berlansung pada 14 Ogos 1951. Pada zahirnya , muktamar ini telah membincangkan perancangan Yahudi mengenai penghijrahan Yahudi ke Israel dan juga sempadan negara yang baru. Adapun pada hakikatnya adalah bertujuan untuk menegakkan kerajaan Zionis Sedunia. Di antara protokol-protokol tersebut ialah:

1- Yahudi menyatakan bahawa Zionis di seluruh dunia adalah satu bangsa iaitu bangsa Israel.
2- Hadaf Yahudi iaitu  menguasai alam sebagaimana yang telah   dijanjikan oleh tuhan mereka dan mendirikan kerja di atas bumi ini yang bermula dari Sungai Nil hingga ke Sungai Furat.
3- Yahudi percaya mereka adalah kaum yang mulia yang wajib menjadi ketua manakala bangsa lain adalah khadam mereka.
4- Mereka berpendapat cara yang paling baik untuk memerintah alam ialah dengan mendirikan kerja di atas asas menakut-nakutkan dan keganasan.
5- Mereka menyeru kepada kebebasan politik bagi menguasai orang ramai . Antara isi  seruan mereka "KITA MESTI TAHU BAGAIMANA CARA UNTUK MENGADAKAN UMPAN YANG MEMERANGKAP MEREKA KE DALAM JARING KITA"
6- Telah berlalu masa kekuasaan agama dan kekusaan hari ini adalah untuk kekayaan . Maka semestinya bagi kita untuk mengumpulkan dan mendapatkannya dengan pelbagai cara untuk memudahkan kita menguasai muka bumi ini.
7- Mereka berpendapat bahawa politik itu bercanggah dengan akhlak dan wajar padanya terdapat tipu daya  dan riya'. Adapun sifat baik dan benar hanyalah kehinaan mengikut  politik.
8- Kita mesti lalaikan umat dengan perkara-perkara  buruk.
9-Wajib bagi kita mengunakan tipudaya, kianat dan rasuah tanpa rasa ragu-ragu sepanjang perlaksanaan tujuan kita .
10-Wajib bagi kita bekerja untuk menyebarkan ketakutan sehingga menyebabkan mereka tunduk kepada kita dan mengishtiharkan bahawa kita adalah orang yang berani memerangi orang jahat.
11-Mereka menyeru manusia dengan slogan “kebebasan, persamaan dan persaudaraan” untuk menipu manusia dan membawa mereka kepada apa yang kita mahu.
12- Mesti mendirikan kerja di atas harta dan ilmu yang datang dari ulama'-ulama' kita.
13-Kita akan bekerja di atas pertahanan  pemimpin yang kita kuasai, mereka adalah orang-orang yang kita pilih yang terdiri daripada orang-orang yang rendah akhlak , sukakan kepimpinan dan sedikit pengalaman.
14-Menguasai media massa , sehingga mereka melaporkan mengikut kehendak kita.
15-Menggalakkan dan mencetuskan permusuhan di antara pemerintah dan bangsa-bangsa yang menyebabkan sultan kehilangan punca dan meminta pertolongan daripada kita.
16- Menyalakan api permusuhan di antara negara-negara yang kuat supaya mereka mencetuskan peperangan untuk menjatuhkan negara tersebut dan mendirikan kerajaan kita di atasnya.
17-Kita akan membantu bangsa yang miskin dan dizalimi dalam bentuk membebaskannya dan mennyelamatkannya dari kezaliman dan mengajaknya supaya bergabung ke dalam barisan tentera kita.
18-Menimbulkan krisis ekonomi supaya mereka tunduk kepada kita dengan harta simpanan kita.
19-Sewajarnyalah kita mencetuskan krisis-krisis politik supaya manusia tunduk kepada kita dengan kelebihan dan kekayaan yang kita monopoli.
20-Dengan wasilah yang ada sekarang kita mempunyai penyokong yang mana apabila kita menyerang sesebuah negara, bangun pihak lain menyokong kita.
21-Kita sekarang mempunyai kekuatan yang tersembunyi yang tidak mampu ditandingi oleh orang lain, ianya cukup untuk membentuk pemimpin-pemimpin mengikut telunjuk kita.
22-Menghancurkan pengaruh iman di hati umat Islam dan mencabut dari akal mereka tentang kewujudan Allah dan menggantikannya dengan undang-undang material.
23-Menggunakan pelbagai cara untuk menguasai dan memindahkan harta orang-orang yang selain Yahudi, mengeluarkan harta dari khazanah mereka ke peti-peti kita.
24-Menubuhkan pertubuhan-pertubuhan yang jauh dari ciri-ciri kemanusiaan dan akhlak yang memisahkan agama dari politik yang bermotifkan material dan hiburan. Dengan ini mereka akan lemah dan mudah untuk kita menguasai mereka.
25-Memegang pusat-pusat yang  menjadi sumber kekuatan dan menguasai jabatan tersebut supaya politik mereka berada di tangan kita. Dengan ini kita mampu berhadapan dengan kebangkitan atau tentangan rakyat.
26-Menabur benih-benih perpecahan di setiap tempat yang tak mungkin dihilangkan di antara kepentingan material dan perkauman.
27-Allah menyeru kami untuk memerintah alam dengan membekalkan kami dengan keistimewaan dan kemuliaan yang  tidak terdapat pada umat-umat lain.
28-Mengambil kesempatan daripada sentimen perasaan yang untuk tujuan kita dan menguasai pemikiran orang lain supaya bersesuaian dengan maslahat kita.
29-Memperbanyakkan sebaran-sebaran, perlawanan dan keseronokkan syahwat dan membakar semangat.
30-Membina  jawatan kuasa pentadbiran tertinggi yang mempunyai cawangan di seluruh pelusuk dunia .
31-Menguasai perdagangan dan perindustrian dan melekakan manusia dengan kemewahan dan kemegahan serta penyelewengan dan bekerja dengan sewa yang tinggi memberi hutang dengan kadar riba yang tinggi supaya manusia sujud kepada kita.
32-Pada perkara-perkara rasmi wajib ke atas kita menzahirkan perkara yang berlawanan dengan hati kita  dan mengengkari kezaliman , menyeru kepada kebebasan dan menyebarkan kejahatan.
33-Sesungguhnya kebanyakkan media massa dalam kekuasaan kita dan kita akan menggunakannya untuk menyebarkan khabar-khabar angin sehingga menjadikannya satu hakikat, dan kita akan menyibukkan umat dengannya dan menjadikan mereka mengejar syahwat dan kemewahan.
34-Pemerintah-pemerintah takut untuk melanggar perintah kita kerana mereka mendapati bahawa penjara-penjara adalah tempat untuk orang yang menderhaka  di kalangan mereka.
35-Kita akan bekerja dan tidak akan membuka perancangan kita sebelum waktu dan tidak akan menghancurkan umat sebelum waktunya.
36-Kamilah yang mencipta demokrasi untuk sampai kepada pemerintahan yang kami mahu.
37-Kita akan menghancurkan sistem kekeluargaan dan meniupkan roh individualistik pada setiap individu.
38-Kita akan membantu sesuatu perubahan dan tunjuk perasaan jika didapati ianya berfaedah.
39-Secara senyap kita telah menyediakan pembantu-pembantu yang setia tanpa mereka sedari dan sememangnya mereka mempercayai kita
40-Sesungguhnya perpecahan puak-puak Islam adalah suatu nikmat dan bukannya satu kelemahan , ianya akan melonjakkan kita kepada penguasaan seluruh alam.
41-Kita akan bergabung dengan setiap orang yang berada di jalan kita dan menggunakan sepenuh keganasan dan kekerasan.
42-Kita akan memperbanyakan tempat-tempat Freemason dan mengembangkannya di setiap tempat bagi memperluaskan skop penguasaan kita.
43- Sekiranya kekuasaan berada di tangan kita, kita tidak akan membenarkan wujudnya mana-mana agama selain daripada agama kita di atas bumi ini.

Lampiran III
Peperangan Waterloo
Peperangan Waterloo adalah peperangan yang besar maknanya di dalam sejarah Perancis. Melalui peperangan inilah tentera Napoleon menemui kekalahan yang perit sekali setelah mereka dikhianati oleh Soul seorang pemerintah tertinggi di dalam tentera Napoleon. Soul telah mengkhianati Napoleon dengan mentaati arahan dari Zionis, tidak dari Napoleon. Soul sebenarnya seorang Yahudi yang telah diberi kepercayaan oleh Napoleon sehingga dilantik menjadi Marshal dan dilantik menjadi Gabenor di Masia.
Ketika peperangan ini berlaku Napoleon sedang terlantar sakit dan menyerahkan segala urusan peperangan kepada Soul tetapi Soul telah menjual rahsia ketenteraan Napoleon kepada pihak musuh dan sengaja membiarkan tenteranya kalah. Di akhir hayatnya. Napoleon berkata "Soul tidak menolongku di dalam peperangan Waterloo, apakah yang telah melarangnya dari mengikuti perintahku dan kenapakah mereka tidak mematuhi arahanku semasa di Gemappe? Sehingga ke akhir hayatnya Napoleon masih tidak menvedari bahawa Soul adalah seorang Yahudi yang ditugaskan untuk menjatuhkan Napoleon dari takhtanya.



Lampiran IV
Tasawur Muslimin Dalam Qadiyah Palestin
Palestin adalah isu muslimin dan akan sentiasa dalam diri umat Islam kerana :
# Palestin bumi barakah, berlaku padanya mukjizat Rasulullah iaitu  Isra’dari Masjidil Haram ke Masjidi Al-Aqsa.
# Ia juga merupakan bumi suci yang telah dijanjikan Allah penuh dengan keberkatan  sebagaimana firman Allah dalam surah Isra’ ayat 1. Ayat ini memberi isyarat supaya muslimin mempertahankannya sehingga hari kiamat.
# Di samping itu ia adalah qiblat pertama muslimin, salah satu daripada 3 buah masjid yang berlipat ganda pahala sekiranya muslimin solat di dalamnya.
# Disana pula terdapat kubur para sahabat dan tabien, tempat yang solat padanya semua anbiya’ dan rasul.
# Mafhum umat Islam .
Muslimin adalah satu umat yang diikat dengan aqidah Islamiah.Tidak ada perbezaan pada unsuriyyah atau jinsiyyah. Risalah Nabi adalah umum sebagaimana qiblat juga adalah satu. Islam menuntut bantu-membantu dan tolong–menolong dalam ketaqwaan.
# Mafhum jihad .
Sabda Nabi “kalau seorang wanita muslimah ditawan di Timur, penduduk di Barat wajib
menyelamatkannya walau terpaksa mengorbankan harta seluruh umat Islam”. Jelaslah
Islam mewajibkan muslimin jadi ketua di negara mereka.

0 comments:

Post a Comment